August

Søndag den 22. august kl. 13.30-17.00 på Lindegaarden.
76-årsjubilæumsfest.

Vi fejrer nu lokalforeningens 75- jubilæum med et års forsinkelse, pga. coronaen.
Det bliver en eftermiddag med underholdning og kaffe og lagkage. Vi får besøg af musikeren, forfatteren og komponisten Bodil Heister. Vi skal sammen synge Nordiske og danske sange, som hun akkompagnerer på klaver.
Arrangementet er gratis for lokalforeningens medlemmer. Som medlem kan man tilmelde en gæst eller to. Gæster betaler 50 kr. ved adkomsten, gerne kontant.

Tilmelding er nødvendig, senest 17. august til Kjeld Kristensen. mail: kjeldkr24@gmail.com eller tlf. 20581295. Angiv venligst navn, telefonnummer og evt. mailadresse.
Arrangementet foregår på Lindegaarden, Peter Lundsvej 8. Kgs. Lyngby.

Torsdag den 30. september kl. 19.00.
Nordisk Råd

Den 1. februar i år tiltrådte færingen Kristina Háfoss som direktør for Nordisk Råd, som blev oprettet i 1952, og som består af 87 medlemmer fra alle de nordiske parlamenter. Kristina Háfoss er den øverste embedsmand i Nordisk Råd og forbereder sagerne for de nationale delegationer og partigrupper.
Kristina Háfoss har en stærk tro på et endnu dybere nordisk samarbejde og vil fortælle om sine visioner for det nordiske samarbejde. Det er hendes ønske med mere fokus på at vise, at samarbejdet ikke bare er et politisk projekt, men at det har betydning for almindelige mennesker.
Det bliver spændende at høre, hvorledes målet tænkes nået.

Foredraget foregår i Fennebergsalen på Stadsbiblioteket, Lyngby Hovedgade 28.
Der er gratis adgang for Foreningen NORDENs medlemmer. Entré for andre 50 kr.

Efter foredraget holder foreningen udsat Generalforsamling.
Lokalforeningens vedtægter kan ses under afsnittet: Vedtægter

Oktober

Onsdag den 27. oktober kl. 19.00
Ligheder og forskelle i de nordiske lande.

Ude i den store verden opfatter man typisk Norden som ét homogent område. Nogle opfatter især Skandinavien som ét land. Og vist er der ligheder i levevis og kultur, men forskellene er større end de fleste gør sig klart.
Frank Dahlgaard, fhv. journalist, MF, gymnasielektor og cand.polit, har også en fortid som statistiker. Med udgangspunkt i de statistiske fakta, tegner han et billede af de nordiske lande og befolkninger, som viser overraskende forskelle. Nogle opfatter statistik som kedeligt. Frank Dahlgaard vil vise, at sådan er det ikke. Han kommer også ind på det som ikke kan belyses med statistik: Den store forskel i mentalitet mellem folkene i Norden.

Foredraget foregår i Fennebergsalen på Stadsbiblioteket, Lyngby Hovedgade 28.
Gratis adgang for Foreningens NORDENs medlemmer. Entré for andre 50 kr.

Onsdag den 3. november kl. 19.00
Norges besættelse 1940-45

Museumsinspektør ved Nordsjøfartmuseet i Tælavåg Joakim Gustland fortæller om besættelsen af Norge 1940-45 og om en specifik hændelse i Tælavåg nær Bergen. Der vises også en film.

Foredraget foregår i Fennebergsalen på Stadsbiblioteket, Lyngby Hovedgade 28.
Gratis adgang for Foreningen NORDENs medlemmer. Entré for andre 50 kr.

Torsdag den 18. november kl. 19.00
Skumringstime

Torsdag i den nordiske litteraturuge, uge 46, holder Stadsbiblioteket og Foreningen NORDEN skumringsarrangement. Folk samles i tusindvis på biblioteker i Norden og Baltikum, for at lytte til nordiske fortællinger.
Årets tema er Drømme og længsel i Norden. Bibliotekar Johanne Pasgaard læser op for os af Sally Salminens klassiske roman “Katrina”, om en ålandsk kvindes skæbne.
Vi skal synge nordiske sange. Der blive budt på et glas vin.

Det foregår i Fennebergsalen, Stadsbiblioteket, Lyngby Hovedgade 28
Der er gratis adgang for alle.

—–

Arrangementer i øvrigt med nordisk tilknytning.

Læsekreds om Nordisk litteratur.

Foreningen NORDEN afholder læsekreds om Nordisk litteratur. Deltagerne mødes en gang om måneden tirsdag kl. 13 – 15.
Møderne foregår på Frivilligcenteret, Rustenborgvej 2A.
Leder af læsekredsen er Monica Munch.
Det er gratis at være med, men tilmelding er nødvendig, da deltagerantallet er begrænset.
Tilmelding sker til Monica Munch på telefon 23208030, eller på mail munchmonica@gmail.com