Bemærk: To foredrag i Lindegaarden, Peter Lunds Vej 8, Kgs Lyngby

Tirsdag den 10. September kl. 19.00 – 21.00
Skønheden i Sydvestgrønland
Foredrag ved geolog Gabrielle Stockmann

Blandt nordboruiner, moskusokser, mineeventyr og undersøiske søjlehave.
I et lille hjørne af Sydvestgrønland finder man naturperler og kulturhistoriske seværdigheder, herunder adskillige nordboruiner. Området har spillet en vigtig rolle, ikke kun for Grønlands historie, men også Europas og måske været afgørende for udfaldet af 2. verdenskrig. Her findes sjældne og vigtige mineraler og naturskønne områder med vandfald og orkidéer og et unikt naturfænomen af tusind korallignende mineralsøjler med et usædvanligt rigt dyreliv under vandet. Moskusokser trives i stort antal og rører sig frit rundt i den nedlagte mineby Ivittuut og på den gamle flådestation Grønnedal. Velkommen til et foredrag om Arsukfjorden og Ikkafjordens særheder og seværdigheder i ord og enestående billeder – over og under vandet.
Geolog Gabrielle Stockmann har forsket på Ikkafjordens mineralsøjler siden 1995 og har boet i perioder på Station Grønnedal.

Mandag den 23. september kl. 19.00 – 21.00
Sult, ensomhed og overlevelse
Foredrag ved geolog Naja Mikkelsen.

Hør om polarforskeren Ejnar Mikkelsens togt gennem arktiske ødemarker, fortalt af hans barnebarn geolog Naja Mikkelsen.

Polarforskeren Ejnar Mikkelsen begyndte som 13-årig sit eventyrlige liv på de syv verdenshave. I Indien mødte han en spåmand som fortalte, at ville blive gammel og komme til lande, som var helt hvide. Det kom til at passe. Ejnar Mikkelsen blev gammel og kom på ekspeditioner  til sne- og isdækkede polarområder. I 1909 sejlede han mod Grønlands Østkyst for at lede efter de omkomne fra Danmark-ekspeditionen. Set i et større geopolitisk perspektiv var informationer om de omkomnes dagbøger og observationsjournaler nemlig vigtige for Danmark. Ekspeditionen forløb dog ikke som planlagt. Mens Ejnar Mikkelsen og hans ekspeditionskammerat, Iver Iversen, slædede tusinde kilometer mod nord for at lede efter omkomne, blev skibet skruet ned. De var nu helt alene i den grønlandske ødemark, hvor de måtte kæmpe mod sult og kulde, mens de boede i en hytte bygget af vragrester fra deres skib. De blev undsat i 1912 efter tre års ensomhed.
Naja Mikkelsen har besøgt Grønland mange gange, bl.a. i 2018, hvor hun besøgte den hytte, hvor Ejnar Mikkelsen boede sammen med Iver Iversen.

Priser:
2 foredrag:
Medlemmer af Kulturstedet Lindegårdes Venner og Foreningen Norden, Lyngby-Taarbæk afd.:  100 kr. pr person. Andre 130 kr. pr. person.
1 foredrag: 60 kr. pr. person. Andre 75 kr.
Køb biletter på Lindegaardens hjemmeside: www.kulturstedetlindegaarden.dk

Oktober

Torsdag den 31. oktober kl. 17.00 – 19.00

Den kolde krig og den geopolitiske situation omkring Østersøen, efter udvidelsen af NATO
Foredrag ved journalist og forfatter Niels Jensen.

Danmarks beliggenhed, som Østersøens lås, har gennem århundreder,  været – og er stadig et sikkerhedsproblem for kongeriget Danmark.
Med englænderene, nederlænderne og amerikanerne i vest – russerne, svenskerne, hansestæderne og tyskerne i øst – ligger Danmark i en udsat position.
Foredragsholderen Niels Jensen har en fortid som taktisk efterretningsofficer i det danske forsvar og mangeårig journalist og forfatter.
Med udgangspunkt i den stadige trussel mod Danmark som “dørvogter” ved de danske stræder Øresund, Storebælt og Lillebælt, har han udarbejdet et foredrag om “Kold krig – og gasudslip” – Østersøen som sikkerhedspolitisk brændpunkt. Oplysningerne bygger på en del hidtil hemmeligholdt materiale fra Central Intelligence Agency, Forsvarets Efterretningstjeneste og kilder i Sverige og Baltikum.
– Mon ikke der også kommer noget om Rusland – Ukraine.

Arrangementet foregår i Fennebergsalen på Stadsbiblioteket, Lyngby Hovedgade 28.
Gratis adgang for Foreningen Nordens medlemmer, Entré for gæster kr. 50

Arrangementer i øvrigt med nordisk tilknytning.

Læsekreds om Nordisk litteratur.

Foreningen NORDEN afholder læsekreds om Nordisk litteratur. Deltagerne mødes en gang om måneden tirsdag kl. 13 – 15.
Møderne foregår på Frivilligcenteret, Rustenborgvej 2A.
Leder af læsekredsen er Monica Munch.
Det er gratis at være med, men tilmelding er nødvendig, da deltagerantallet er begrænset.
Tilmelding sker til Monica Munch på telefon 23208030, eller på mail munchmonica@gmail.com